Novinky

Ako zvýšiť platy učiteľom? Inšpirujme sa tým, ako to robia firmy

Téma miezd učiteľov a s tým spojená kvalita vzdelávania je dôležitá nielen pre učiteľov, rodičov, ale aj pre zamestnávateľov. Združenie podnikateľov Slovenska upozorňuje, že doterajší prístup, v ktorom si rovnostárstvo zamieňame s férovým odmeňovaním, nepomáha riešiť problém s nedostatkom učiteľov, ani nie je príkladom efektívneho narábania s peniazmi daňových poplatníkov a prijímania rozhodnutí založených na dátach a faktoch.

„Bez férového odmeňovania učiteľov ťažko do školstva pritiahneme a udržíme v ňom dostatok kvalitných ľudí. A tí sú základným predpokladom kvalitnejšieho vzdelávania potrebného pre uplatnenie sa na trhu práce. Férové odmeňovanie si však netreba zamieňať s rovnostárstvom. V súvislosti s témou platov v školstve sa verejná diskusia redukuje na debatu o percente ich zvyšovania. Výrazne menej sa hovorí o tom, do akej miery tento prístup pomôže vyriešiť kľúčové problémy v školstve, do akej miery pomôže zvýšiť kvalitu a odstrániť nedostatok učiteľov niektorých predmetov alebo v ekonomicky vyspelejších regiónoch,“ konštatuje Ján Solík, prezident Združenia podnikateľov Slovenska.

„Súčasné nastavenie miezd učiteľov je príliš zamerané na plošné tabuľky a nereflektuje rôzne podmienky dopytu a ponuky po ich práci v rôznych regiónoch Slovenska a pri rôznych vyučovacích predmetoch. O kvalite učiteľov nehovoriac,“ hovorí Róbert Chovanculiak, analytik INESS a autor publikácie S triezvou hlavou o mzdách učiteľov. Výsledkom je viacero nerovnováh, ktoré v školstve vznikajú. „Napríklad bratislavskí učitelia zarábajú o 1,7 % menej ako prešovskí, pričom priemerná mzda v hospodárstve je v Bratislavskom kraji o 54,3 % vyššia než v Prešovskom kraji,“ dodáva.

Výrazným problémom sú aj mzdy začínajúcich učiteľov. Začínajúci učitelia nastupujú so mzdou 970 eur, bez ohľadu na región či odbor, ktorý vyštudovali. „Začínajúci učiteľ v Bratislave dostane o 100 eur menej ako jeho priateľ za kasou v obchode, zatiaľ čo v Sabinove dostane naopak o 110 eur viac,“ dopĺňa Chovanculiak.

Riešením je nielen zvýšenie platov učiteľov v dôsledku rastúcej inflácie, ale tiež zníženie váhy, ktorú hrajú tabuľky pri odmeňovaní učiteľov. Do systému odmeňovania učiteľov je potrebné vniesť viac možností diferencovať ich platy podľa kvality, regiónu a odborného zamerania. „Kým vo firmách sa mzdy líšia podľa konkrétnej odbornosti, kvality práce či pracovného výkonu, v školstve je tomu inak. Ak chce škola prilákať napríklad učiteľa z oblasti IT, ponúkne mu rovnaké podmienky ako učiteľom z profesií, ktorých je dostatok. Pri takto nastavenom systéme sa nemožno čudovať, že naše deti nemá kto učiť a školy nie sú na trhu práce konkurencieschopné,“ dodáva Solík.

„Každý učiteľ si zaslúži plat, ktorý jemu a jeho rodine umožní dôstojný život. Náklady na takýto život sú ale rôzne v rôznych regiónoch. Tak sme v situácii, keď radikálne zvýšenie platov v regiónoch ako Bratislava, kde sú náklady na život najvyššie, naráža na rovnostársky prístup, ktorý hovorí, že aj učitelia v Sabinove musia zarábať rovnako. Pričom ignorujeme fakt, že ich životné náklady sú s nákladmi v Bratislave neporovnateľné. A to ani nehovoríme o konkrétnych učiteľských zameraniach, ktorým konkurujú násobne vyššie platy vo firmách. Bez okamžitého vyriešenia tohto problému v podobe zavedenia regionálnych príplatkov a príplatkov pre učiteľov konkrétnych predmetov sa regióny ako Bratislavský budú naďalej rútiť do priepasti a deti rodičov tohto regiónu nebude mať kto učiť – keď školy v Bratislave reportujú tisíc voľných učiteľských miest a školy v Prešovskom regióne hľadajú 55 učiteľov.“ uzatvára Roman Baranovič, riaditeľ Združenia škôl C. S. Lewisa.

Páčil sa Vám článok?
ZPS na sociálnych sieťach