Novinky

V legislatívnej džungli sa nedá vyznať. Podnikatelia volajú po zmene.

Každý tretí podnikateľ hovorí, že nedokáže podnikať bez porušovania zákonov. Dôvodom je najmä ich množstvo a časté zmeny. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu názorov podnikateľov na kvalitu podnikateľského prostredia.

Podnikateľské prostredie sa zhoršuje

Podľa výsledkov najnovšieho prieskumu názorov malých a stredných podnikateľov na kvalitu podnikateľského prostredia sa situácia zhoršuje. Napriek viacerým antibyrokratickým balíčkom a deklaráciám politikov, vníma väčšia oslovených podnikateľov podmienky pre podnikanie horšie ako v čase, keď s podnikaním začínali. „Podnikateľské prostredie v SR sa nachádza v natoľko zlom stave, že jediným spôsobom, ktorý môže priniesť citeľné zlepšenie podmienok pre podnikanie je radikálne zníženie množstva regulácií spolu s radikálnym znížením administratívneho zaťaženia“, konštatuje prezident Združenia podnikateľov Slovenska.  „Zo spoločnosti založenej na ekonomike voľného trhu sa meníme na spoločnosť s „povoľovacou“ ekonomikou: podnikateľ môže robiť len to, čo mu dovolí úradník a politik“, dodáva. 

Zákony sa menia tak často, že ich podnikatelia nestíhajú sledovať

Každý tretí podnikateľ si myslí, že sa nedá podnikať bez toho, aby porušoval zákony. Najčastejším dôvodom sú ich časté zmeny, ktoré podnikatelia nestíhajú sledovať, nejednoznačnosť zákonov a ich obrovské množstvo. Podnikatelia často ani nevedia zistiť všetky zákony, ktoré ich podnikanie regulujú.

Podnikatelia volajú po zmene

Keďže v tomto období politické strany dokončujú svoje volebné programy, najstaršia organizácia zastupujúca podnikateľov v modernej histórii Slovenska predstavila svoj pohľad a návrhy riešení kľúčových problémov podnikateľského prostredia.

Záujmy veľkej väčšiny domácich podnikateľov sú podľa Združenia podnikateľov Slovenska na okraji pozornosti vlády i parlamentu. „Úspech politických strán v blížiacich sa parlamentných voľbách bude závisieť aj od ich schopnosti osloviť veľké skupiny voličov, ktorých problémy politika dlhodobo ignorovala. Na Slovensku je určite takou skupinou kategória domácich podnikateľov. Len fyzických osôb podnikateľov je na Slovensku asi 350 000“, upozorňuje Ján Oravec. „Tieto voľby by sa mohli stať prvými voľbami, v ktorých nahnevaný hlas podnikateľov politici konečne začnú naozaj počúvať. Hospodársku politiku treba začať robiť zásadne inak. Jej kľúčovým cieľom sa musí stať zvyšovanie konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky. Musí byť koordinovaná tak, aby ambície v sociálnej a ekologickej oblasti boli v súlade s možnosťami ekonomiky, nie na jej úkor. A napokon je potrebné, aby vláda svoje návrhy s podnikateľmi prediskutovala ešte predtým než nadobudnú legislatívnu podobu v Rade vlády pre konkurencieschopnosť, ktorá by bola zložená z jednej polovice z členov vlády a z druhej polovice zo zástupcov súkromného sektora“, dodáva Oravec.

Prieskum Názory malých a stredných podnikov na kvalitu podnikateľského prostredia bol realizovaný formou telefonických rozhovorov na celkovej vzorke 1000 respondentov v spolupráci so Slovak Business Agency.

Tlačová správa ZPS.

Páčil sa Vám článok?
ZPS na sociálnych sieťach