Novinky

Stanovisko ZPS k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018

1. Združenie podnikateľov Slovenska (ďalej len ZPS) hodnotí návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 kriticky, najmä pre...

 

  1. Združenie podnikateľov Slovenska (ďalej len ZPS) hodnotí návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 kriticky, najmä pre 1. absenciu snahy vlády znižovať verejné výdavky, ktoré za posledné 3 roky narástli takmer o 3 mld. eur,  2. odkladanie dosiahnutia vyrovnaného hospodárenia verejných financií až na rok 2018, 3. absenciu snahy znižovať finančné zaťaženie podnikania, 4. absenciu vízie vysporiadania sa s dlhodobými trendami, ktoré majú pre verejné financie zásadný negatívny dopad, najmä starnutie obyvateľstva. 
  2. ZPS konštatuje, že vláda ubrala z vlastných ambícií pri konsolidácii verejných financií.  Ich schodok nemá za tento rok klesnúť na vládou plánovaných 2,5 %, ale len na 2,74 % HDP. Navyše, aj revidované ciele, ktoré sú menej ambiciózne, napríklad odloženie dosiahnutia vyrovnaného rozpočtu až na rok 2018, či pokles dlhu pod 50 % HDP taktiež v roku 2018, sú ohrozené viacerými rizikami, ktorých dosah vláda podceňuje. 
  3. ZPS už roky upozorňuje na veľký schodok medzi celkovými výdavkami (predpokladaná skutočnosť 33,3 mld eur za rok 2015) a príjmami štátu z daní  a odvodov (predpokladaná skutočnosť 24,4 mld eur za rok 2015), ktorý je oveľa vyšší než oficiálne vykazovaný deficit verejných financií. Túto priepasť nie je možné preklenúť nijakým zvyšovaním daní a odvodov, ale jedine zásadným znížením verejných výdavkov. 
  4. ZPS vyzvýva vládu, aby konečne začala s potrebnou reformou verejného sektora, pretože reforma ESO zatiaľ nijako viditeľne verejný sektor nemodernizuje, o čom svedčí neklesajúci počet zamestnancov verejného sektora a z roka na rok stúpajúce mzdy, ktoré rastú rýchejšie než v súkromnom sektore. Návrh rozpočtu na rok 2016 nie je nijakou výnimkou, keďže sa v ňom počíta s nárastom počtu zamestnancov verejného sektora o niekoľko tisíc a – napriek prakticky nulovej inflácii - s nárastom ich miezd o 4 %. 
  5. ZPS v minulosti podporilo snahu vlády o zvýšenie efektívnosti výberu daní, najmä v oblasti DPH. Bohužiaľ, po dvoch rokoch sa pozitívny vývoj výberu DPH zastavil a hrozí zaťažovanie podnikateľov novými administratívnymi povinnosťami bez adekvátneho efektu, pred čím ZPS vládu vystríha. 
  6. ZPS vo svojom stanovisku k rozpočtu už minulý rok upozornilo na problém so zavedením pravidiel tzv. transferového oceňovania aj pre domáce vzájomne ekonomicky alebo personálne prepojené spoločnosti, ktoré bolo motivované snahou vlády zvýšiť úspešnosť výberu daní a obmedziť možnosti daňových únikov. Naďalej platí, že podľa ZPS toto opatrenie zbytočne prinesie enormný nárast administratívneho zaťaženia. 
  7. ZPS vidí priestor na zníženie finančého zaťaženia podnikania, napr. znížením vysokých poplatkov Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy za prevádzku systému, ktoré  zbytočne zvyšujú ceny elektriny pre podnikateľov. Vláda počíta s vysokou ziskovosťou SEPSu  a s tým, že len z tohto podniku dostane 66 miliónov eur na dividendách. Vláda tak pokračuje v praxi z minulých rokov, keď sociálne ciele dosahuje pomocou energetickej politiky, pričom účet platí súkromný sektor. 
  8. ZPS napokon konštatuje, že ani v predloženom návrhu rozpočtu sa nenachádza strategická vízia vlády ako sa vysporiadať s dlhodobými trendami, ktoré majú pre verejné financie zásadný negatívny dopad, najmä starnutie obyvateľstva a v širšom zmysle pokles pomeru medzi časťou spoločnosti, ktorá sa stará o príjmy verejných financií a časťou spoločnosti, ktorá z verejných financií poberá výdavky. zaťažovanie podnikateľov novými výdavkami a povinnosťami. V tejto súvislosti sa ako krátkozraké javí opätovné otvorenie tzv. druhého dôchodkového piliera, pomocou ktorého vláda de facto presunula 600 miliónov budúcich dôchodkových úspor na financovanie súčasných dôchodkov.

Páčil sa Vám článok?
ZPS na sociálnych sieťach